Öğrencilerimizin ana dilde okuduğunu anlama, yorum yapabilme; anladığını yazılı dilin sınırları içerisinde doğru, kurallı ifade edebilme yetilerini ölçümlemeyi hedefleyen Türkçe sınavı; toplamda 100 puan üzerinden değerlendirilmekte, aşağıda belirtilen üç temel bölüm ve bunlara bağlı alt başlıklardan oluşmaktadır.
Öğrencilerin sorumlu oldukları konular :
Paragrafta Anlam ( anlatım biçimleri, düşünceyi geliştirme yolları; örneklendirme, tanık gösterme ve sayısal verilerden yararlanma )
Cümle düzeyinde anlam ( öznel-nesnel anlatım )
Şiirin anlam ve biçim incelemesi
Şiirde konu
Şiirde tema
Şiirde tür
Şiirde uyak, redif, uyak şeması ve örgüsü
Söz sanatları ( teşbih, teşhis, intak, tezat, mübalağa )
Metin türleri ( şiir, destan, hikaye, roman, makale, deneme, fıkra, haber metni, günlük, anı )
II. Türkçe Dilbilgisi Konuları (30 Puan)
Sözcükte Anlam İlişkileri:
Temel, yan, mecaz, terim, deyim, somut, soyut, nicel, nitel, genel, özel anlam, eşseslilik, eşanlamlılık, dolaylama, ad aktarması ( deyimler ve atasözleri ).
Sözcük Türleri
Ad, adıl, ön ad, belirteç, eylem, eylemsi.
Cümlenin Ögeleri
Özne, nesne, tümleç, yüklem.
Cümle Türleri
Anlamına, dizilişine, yüklemine, yapısına göre cümleler.
Eylemde Çatı
Öznesine göre (etken, edilgen, dönüşlü, işteş), nesnesine göre (geçişli, geçişsiz, ettirgen, oldurgan).
Anlatım Bozuklukları
Dil bilgisi yönünden anlatım bozuklukları
Yazım Kuralları ve Noktalama İşaretleri
III. Yazılı Anlatım (30 Puan)
Soru kökünde istenilen ögeler göz önünde bulundurularak uygun biçimde kurgulanmış, yazılı anlatım kurallarına uygun, bütünlüklü metinler değerlendirme kapsamında olacaktır.